قشقایی،فرهنگ،زبان

عکس قشقایی،دنیای اطرافم،فرهنگ،زبان

تبریز-آزربایجان

همیشه تصاویر ذهنی وسیعی از تبریز و آزربایجان بخاطر نقش این خطه در تاریخ ایران و ادبیات مردم قشقایی داشتم
در بزم ها و شادی ها مادران زمزمه میکردند:

گئدر قیشینگ گلر یازینگ
خرم اولور سنینگ ائلینگ

و...
دوست داشتم این ناحیه را از نزدیک ببینم و با مردم و فرهنگ و شباهتها و تفاوتهایشان با قشقایی ها بیشتر آشنا شوم
از چندین شهر گذشتیم،تبریز و جلفا و اسکو را از نزدیک دیدیم

تبریز شهری زیبا و تمیز بود با هویت شهری،بسیاری از افراد خود را با نام محله هایشان معرفی میکردند که نام هایی قدیمی به ترکی یا به نام اشخاص بود،محله ای هم داشت به نام قره قاج که نام منطقه و رودخانه ای در مناطق قشقایی نشین جنوب است
با همه ترکی به لهجه ی قشقایی صحبت میکردم گرچه با لهجه ی آزری هم آشنایی داشتم،همین باعث میشد که با لهجه و فرهنگ و فاکتور های قومی قشقایی ها بیشتر آشنا شوند و برایشان هم بیشتر جالب بود
تقریبا از تمامی مکان های تاریخی و تفریحی و شهری و موزه های تبریز دیدن کردیم،جالب ترین مکان که نامش را قبل از سفر نشنیده بودم موزه ی عصر آهن بود که توصیه میکنم اگه رفتید تبریز حتما از دست ندهید

جلفا شهری مرزی،منطقه آزاد،کوچک و تمیز بود و با آب و هوایی به نسبت گرمتر
مناطق شهری،کلیسای سنت استپانوس،تفرجگاه آسیاب خرابه را رفتیم و در حاشیه ی ارس سیر کردیم،همان آراز که بین قشقایی ها در نام مردان به وفور یافت میشود و در مجالس و بزم ها ترانه آراز آراز خان آراز را میسراییم

اسکو شهر کوچکی بود نزدیک به تبریز همانجایی که یاغلیق یا یایلیق دستمال ابریشمینی که مادران ما بر سر میبندند بافته میشود.جالب بود که یاغلیق ترکمن ها نیز از این شهر فرستاده میشد.یکی از فروشنده ها میگفت اینها با دست در کارگاههای خانگی بافته میشوند.باغهای گردو هم فراوان بود

روستای کندوان در اسکو از مشهورترین مناطق توریستی ایران است،اما حیف که دیگر رنگ و بوی زندگی در آن کمرنگ شده بود و بیشتر خانه ها به مغازه هایی با عنوان نمایشگاه صنایع دستی یا لواشک فروشی تبدیل شده  بود.
اگر جایی رختی را بر بندی یا کودکی را در حال بازی میدیدم خوشحال میشدم که هنوز این روستا بوی زندگی میدهد
تعریف هتل کندوان را هم بسیار شنیده بودیم خواستیم ببینیم گفتند بازدید نفری 5000 تومان که ما هم بیخیال شدیم

کلیبر،ارومیه و اردبیل جاهایی بودند که فرصت نشد ببینیم و به سفرهای بعدی موکول شد

در طول سفر برای اولین بار با قطار دو مسیر تبریز-جلفا و تبریز-تهران را سیر کردیم تا دیگر اگر جایی قطار دیدیم واگن هایش را نشماریم.سال پیش هم در سفر به سرزمین وحی برای اولین بار سوار هواپیما شدم و حالا دیگر به سمت هیچ هواپیمایی انگشت اشاره بلند نمیکنم ! قطار ارزانتر و بسیار راحتتر از اتوبوس و سواری بود

حاشیه ها و حرف ها بسیار بود که در خحوصله ی مطلبی در وبلاگ نمیگنجید و اختصار ذکر شد،به تعدادی عکس همراه با توضیحات در ادامه مطلب بسنده کردم :

موزه عصر آهن کنار مسجد کبود
پیشنهاد میکنم اگه تبریز رفتید حتمن و اول اینجا برید
شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است.

گور نوزادان بصورت ساده بوده و گور نوجوانان در سازه‌های مربعی با دو ظرف سفالی همراه است.اکثر اجساد یافت شده در سنین پایین مرده اند.کودکان با اسباب بازی‌هایشان دفن شده اند(حدس میزنید اسباب بازی کودکان چی باشه؟ آشیق یا قاب گوسفند که هنوز هم در روستاهای آزربایجان و در بین ق
شقایی ها مرسوم است این بازی) و زن‌ها با جواهرات و مرد‌ها با ابزار جنگی شان.در کنار بعضی‌ اجساد ظروف سفالی و اثرات غذا یافت شده که اعتقاد آنان بر آیین مهر پرستی‌ را تایید می‌کندو کسانی‌ که ظروف بیشتری در کنارشان یافت شده احتمالا ثروتمند تر بوده اند.سنگ چینی‌ دور اجساد نمادی از دیوارهٔ رحم است و اجساد به حالت جنینی یا چمباته ای‌ دفن شده اند که جهت بدن و صورتشان متفاوت است که باز هم تأییدی بر مهر پرست بودن آنهاست.
راهنمای موزه میگفت که نژاد اینان قفقازی یه و احتمالن از اقوام لولوبی باشند
مردان بر روی دست راست و زنان بری روی دست چپ دفن میشده اند

آغاج بهشت دن چیخیب
درخت از بهشت روییده است

یئر آلما-یومورتا
غذای مرسوم در خیابان و بازار آزربایجان توی شهرهای اطراف تبریز هم دیدم

فرش مشروطه در موزه ی مشروطه
بافته شده در قره باغ آذربایجان با قدمت 80 تا 90 سال اشعار ترکی در رابطه با جنبش مشروطه ی ایران بر روی آن

باشلاندی ایکی ایل بوندان ازل شورش ایران

خانه ای به شکل قورباغه-کندوان

کندوان

دوتا پسر بچه در حال بازی آشیق

مهرداد چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:30 ق.ظ http://kuroshebozorg.persianblog.ir

آذربایجان رو با ذ می‌نویسن پسر خوب، نه با ز!

چه فرقی میکنه پیر شده ض همون ظ هست

علی پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:39 ب.ظ

بسیار زیبا

دومان پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:13 ب.ظ

ساغول اینشالله واری سئودیگینگ یئرلره گئدنگ و گلنگ واریسینی بوردا تعریف ائدنگ

Menmun kaka
Sizdi ele bele

وبلاگ خبری سمیرم چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:00 ب.ظ http://semirom.blogfa.com

سلام بر شما
میشه لطف کنید وبلاگ شهرستان ما رو با نام وبلاگ خبری سمیرم در لینکهاتون قرار بدید و بعد اطلاع دهید تا لینک شما هم اضافه بشه؟
وبلاگ خبری سمیرم
با تشکر و سپاس

حسن شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:11 ب.ظ http://herisbeautiesşblogfaşcom

سلاملار و سایقیلار
چوخ گوزلدیر. سیزه اوز خالقیزا قوللوق ائتمکده آرتیق اوغورلار آرزو ائدیرم.

تورک اوغلو یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:47 ب.ظ http://www.oyan-elim-oyan.blogfa.com

چوخ گؤزل ایدی
سیزینگ باخیشینگز آلتیننان هئچ زاد اورتولو قالمئیر

افراسیاب جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:38 ب.ظ http://diakoariai

"مدت دیر اولموشام مست هوی عشق

دیوانه یــــــه همخوی اولور خوی عشق

یوز ایـل اؤلموش اولسام گلر بوی عشق

مأذون دئر ایــــــــله سنگ قبرستانیمی" (مأذون قشقایی)